Таи Чи

Таи Чи представува кинески системски вежби кои користат бавни, фини движењата со цел да се постигне состојба на релаксација на телото и умот

Оваа дисциплина вклучува кинески концепти на јин и јанг силите во рамките на телото и витална енергија  на животот. “Чи”  се  дефинирана како сила на животот, на внатрешната енергија во телото која патува низ организмот во така наречени меридијани. Таи Чи дава здрава рамнотежа на јин и јанг силите, а со тоа се подобрува  протокот на силите низ меридијаните за да се создаде мирна, природна рамнотежа на енергија што може да се користи во работата, рекреација или самоодбрана.

Историски преглед

Терминот  Таи Чи скратено од “таи чи чуан” е вековна Кинеска боречка вештина, кои според некои записи датира од пред околу 2500 години, која почнала со Тао Те Чинг  основач на таоизмот.Некои  Таи Чи  мајстори се познати по тоа што тие ја имале можноста  да го  фрлат  напаѓачот на подот,  а тоа на гледачите и на напаѓачот да не им биде јасно како тоа било изведено. Во оваа високо ниво на боречка вештина, бранителот може да  користи мала количина на енергија за да се неутрализира многу поголема надворешна сила од напаѓачот.

Филозофски пристап

Таи Чи е умствена-телесна вештина која има корени во традиционалната кинеска медицина. Таи Чи понекогаш е позната како “Движечка  Медитација”. Таа вклучува серија на бавни, медитативни движења на телото и свеста со длабоки  дишења, кои првично беа наменети за самоодбрана и да се промовира внатрешен мир и смиреност.

Tai chi2

Видови на Таи Чи

Јанг, Ву и Таи чи чин се три од најпопуларните видови на Таи Чи.

  • Стилот Јанг вклучува 108 движења во традиционалната кинеска форма, во кој се зазема широк став и свиткани колена во поголемиот дел од времето. Јанг  дисциплината во скратена форма  вклучува 26 движења.
  • Стил Ву кој вклучува 24 до 36 движења во скратена форма (100 движења на традиционален начин), е понежна дисциплина  поради тоа што користи тесен и повисок став на колената кои не се свиткани колку стилот Јанг.
  • Таи Чи Чин има 20 движења, кои исто така користи повисок став, но со многу помалку трансфер на тежина од една нога на друга.

Бидејќи стилот Ву користи висок, тесен став, тоа може да биде полесно да се направи и е  идеално за подобрување на рамнотежа. Без разлика на кој стил се практикува, сите тие се спроведуваат бавно,смирено со голема благосостојба, сами или во групи,во близина на паркови, често во раните утрински часови (сл.89).

Начин на примена на Таи Чи

Во Кина, Таи Чи скоро секогаш се практикува на отворено во мугрите, и идеално во близина на дрвја. Вежбите можат да се праваат секој ден по 1 час, 3 пати неделно по 1 час или пак секој ден по 15 минути за рекреација.Обично почнува со неколку минути на постојана медитација да се смири умот и да се собере енергија. По загревањето, се изведуваат основините форми односно држење на телото. Учењето на движењата не е лесно, и е потребно извесно време да се совлада она што изгледа како едноставна позиција.

Правилно направени пози се во релаксирана состојба со кружни и ритмички движења на телото, а една поза во друга тече беспрекорно континуирано.Дишењето незаостанува во важноста, како и движењата така и дишењето има рамноправност и не се делаат за правино да биде изведено Таи Чи. Се дише преку носот а не преку уста. Многу е важно дишењето правилно да биде совладано бидејки користи длабоки, бавни дишења со контрахирана мускулатура и при подолготрајно неправинло изведено дишење може да дојде до интестинални потескотии.

Tai chi1

Бенифити за здавјето

Во Кина, а денес и во светот  се верува дека Таи Чи може да го забави стареењето и го продолжи животот. Од оваа дисциплина се добиваат повеке позитивности како подобрена флексибилност, моторна координација и рамнотежа, истегнување и зајакнување на мускулите и тетивите, зголемена енергија, подобрени имунолошка и кардиоваскуларна функција  како и помош во лекувањето на болести на срцето, висок крвен притисок, може да го намали интензитетот на дијабетес, артритис,  дигестивни нарушувања, кожни болести, депресија, анксиозност,рак и многу други болести. Многу други физички активности даваат добри бенефити на истегнување, но никој не како Таи Чи бидејќи во Таи Чи во активноста се вклучува целото тело, а не само рацете или нозете или други сегменти.

Таи Чи помага во намалување на болка и напнатост како и подобрување на  спиење, зголемување на способноста да се релаксира, подобра концентрација и фокус, и зголемено чувство на благосостојба.Интензивните Таи Чи тренинзи покажуваат  поволни ефекти врз: опора-вување од хронични мозочен удар, срцева слабост, висок крвен притисок, мултипла склероза, алцхајмерова болест, анксиозност, стрес, фибромиалгија, остеоартритис, дијабет и намалување на телесната тежина.

Мерки на претпазливост

Таи Чи како многу бавни и нежни форма на движења,  практично нема несакани ефекти. Меѓутоа, ако некој има какви било сомневања за состојбата на скелеот, прешлените  или срцетото, треба  да се консултира со лекар.

Медицина базирана на докази

Најголем број на консултираните трудови се публицирани од областа на позитивниот ефект на таи чи вежбите на  кардиореспираторните заболувања, фибромиалгијата, психичките заболувања и ревматолошките состојби. Таи Чи вежбите се покажале како  ефикасни кај депресивни состојби, и многу добро се вклопувале во рехабилитационите  програми кај пациенти со срцева слабост, мозочен удар и фибромиалгија. Овие вежби имаат најповолно влијание врз  психофизичкото здравје на човекот како и подмладувањето на телото споредено со други вежби.

Tai chi3

Таи Чи има бенифит и кај пациенти со зголемено ниво на шекер во крвта или кај дијабетичари со  максимален резултат без примена на лекови. Таи Чи сеансите влијаат врз подобрувањето на рамнотежата, флексибилноста како и аеробниот капацитет. Така Таи Чи кај пациенти во стари години како и ревматски состојби го подобрува балансот и координацијата.Таи Чи е дисциплина  која што се применува кај повеќе состојби, со големи бенефити во намалување на болката, стресот, подобрување на психичкото расположение, зголемување на телесната енергија , вгнездување на внатрешен мир и целосна благосостојба. Таи Чи вежбите кај болни со коморбидитет не би требало да се покажат негативни ефекти.

Литература

  1. Jwing-Ming Yang.Taijiquan Theory Lecture, Tai Chi Chuan (DVD). YMAA.
  2. Cheng Man-ch’ing (1993). Cheng-Tzu’s Thirteen Treatises on T’ai Chi Ch’uan. North Atlantic Books. p. 21. ISBN 978-0-938190-45-5.
  3. Sun Lu Tang (2000). Xing Yi Quan Xue. Unique Publications. p. 3. ISBN 0-86568-185-6.
  4. Ranne, Nabil. “Internal power in Taijiquan”. CTND. Retrieved 2011-01-01.
  5. Wile, Douglas (2007). “Taijiquan and Taoism from Religion to Martial Art and Martial Art to Religion”. Journal of Asian Martial Arts (Via Media Publishing) 16 (4). ISSN 1057-8358.
  6. Wile, Douglas (1995). Lost T’ai-chi Classics from the Late Ch’ing Dynasty (Chinese Philosophy and Culture). State University of New York Press. ISBN 978-0-7914-2654-8.
  7. “T’ai Chi gently reduces blood pressure in elderly”(required registration). The Lancet. Retrieved 2007-07-02.
  8. Wu, Kung-tsao (2006). Wu Family T’ai Chi Ch’uan (吳家太極拳). Chien-ch’uan T’ai-chi Ch’uan Association. ISBN 0-9780499-0-X.
  9. Lam, Dr. Paul. “What should I wear to practice Tai Chi?”. Tai Chi Productions. Retrieved 2008-07-14.[dead link]
  10. Fu, Zhongwen (2006-06-09).Mastering Yang Style Taijiquan. Louis Swaim. Berkeley, California: Blue Snake Books. ISBN 1-58394-152-5.
  11. Wong Kiew Kit (November 1996).The Complete Book of Tai Chi Chuan: A Comprehensive Guide to the Principles. Element Books Ltd. ISBN 978-1-85230-792-9.
  12. Jeff Patterson, Understanding Tai Chi Push Hands
  13. International Wushu Federation
  14. “The nature of Taijiquan”. taiji-online.co.uk. 2011. Retrieved 2012-08-29.
  15. Chen Wanting, The Chen family chronicles
  16. Henning, Stanley (1994).“Ignorance, Legend and Taijiquan”. Journal of the Chen Style Taijiquan Research Association of Hawaii 2 (3).
  17. Choy, Kam Man (1985-05-05).Tai Chi Chuan. San Francisco, California: Memorial Edition 1994.
  18. Logan, Logan (1970).Ting: The Caldron, Chinese Art and Identity in San
  19. San Francisco, California: Glide Urban Center.
  20. Yip, Y. L. (Autumn 2002). “Pivot – Qi”.The Journal of Traditional Eastern Health and Fitness (Insight Graphics Publishers) 12 (3). ISSN 1056-4004.
  21. “SGMA 2007 Sports & Fitness Participation Report From the USA Sports Participation Study”. SGMA. p. 2. Retrieved 2007-08-18.
  22. Woolidge, Doug (June 1997). “T’AI CHI”.The International Magazine of T’ai Chi Ch’uan (Wayfarer Publications) 21 (3).ISSN 0730-1049.
  23. “Wushu likely to be a “specially-set” sport at Olympics”. Chinese Olympic Committee. 2006. Retrieved 2007-04-13.
  24. Yang, Jwing-Ming (1998).The Essence of Taiji Qigong, Second Edition : The Internal Foundation of Taijiquan (Martial Arts-Qigong). YMAA Publication Center. ISBN 978-1-886969-63-6.
  25. YeYoung, Bing.“Introduction to Taichi and Qigong”. YeYoung Culture Studies: Sacramento, CA (http://sactaichi.com). Retrieved 2012-01-16.
  26. Wang, C; Collet JP & Lau J (2004). “The effect of Tai Chi on health outcomes in patients with chronic conditions: a systematic review”.Archives of Internal Medicine164 (5): 493–501. doi:1001/archinte.164.5.493.PMID 15006825.
  27. Wolf, SL; Sattin RW & Kutner M (2003). “Intense tai chi exercise training and fall occurrences in older, transitionally frail adults: a randomized, controlled trial”.Journal of the American Geriatric Society51 (12): 1693–701.doi:1046/j.1532-5415.2003.51552.x.PMID 14687346.
  28. Nguyen, MH; Kruse, A (5 March 2012).“The effects of Tai Chi training on physical fitness, perceived health, and blood pressure in elderly Vietnamese”.Open Access Journal of Sports Medicine 3 (1): 7–16. doi:2147/OAJSMS27329. Retrieved 2012-04-26.
  29. Au-Yeung, PhD, Stephanie S. Y.; Christina W. Y. Hui-Chan, PhD, and Jervis C. S. Tang, MSW (January 7, 2009).“Short-form Tai Chi Improves Standing Balance of People With Chronic Stroke”.Neurorehabilitation and Neural Repair23 (5): 515–22. doi:1177/ 154596830 8326425.PMID 19129308.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *